Historiskt sett om man pratar om SEO nämns länkar och nyckelord som de två faktorerna man skulle bemästra för att ranka väl, öka trafiken och försäljningen. Google förbättrar sin algoritm och metoderna man använder ska också förändras. Det är fortfarande inte oviktigt att tänka på nyckelord och länkar som utgör runt 50% av algoritmen. Men när dessa två faktorer blir allt mindre viktiga kan era framtidsplaner inte peka dit. Utan ni ska peka mot de nya metoderna som tar allt större andel av algoritmen.
Webbdesign är framtiden inom SEO
Förut, och delvis idag, utgår algoritmen från parametrar Google tror är bra och behövs för att ranka en hemsida. Framtiden pekar mer mot vad besökaren faktiskt gör och tycker om hemsidan. Vi har alltså kommit ett steg närmre Googles slutkund – användaren. Google har själva påpekat att de kan se om folk köper på en hemsida. Ju fler som köper – ju bättre positioner kommer ni också få. Det sägs att denna delen består av 15-30% av algoritmen. Oavsett var denna ligger vet vi att Google går allt mer mot denna delen. Ska ni ha medvind för er organiska söktrafik och gynnas av framtidens kvalitetsuppdateringar bör ni också ha CRO (konverteringsoptimering) som en primär del i er kampanj. Detta ökar samtidigt försäljningen på redan befintlig trafik och ni kommer se en ökad försäljning online direkt vid första framgångsrika experimentet.
“Terminate the search” är en term man pratar om. Detta handlar om att ni ska få besökaren att sluta söka efter att de varit inne hos er. Hittar de vad de sökte efter hos er och slutar söka kommer ni förbättra era positioner. Bra webbdesign, välskriven text, fina bilder och en tydlig struktur kommer ta er hela vägen till ökad försäljning och mer trafik.
Viktigt att tänka på vid ny hemsida
När det är dags att skapa en ny hemsida finns det mycket att tänka på. Om Google är viktigt bör ni tänka på följande.
Kan ni redigera koden själv?
Det kommer ta några år innan nyckelord och koden blir oviktig för SEO. När ni ordnar en ny hemsida till ert företag bör ni vara noga med att se över så att ni, eller någon som kan utveckling, kan ändra i koden. Det kan vara något så enkelt som att ni har dubbla <h1> taggar som markant minskar er försäljning. Det finns fler tekniska detaljer som gör det svårt för Google att läsa av vad sidan handlar om. Vanligt är att om man hyr hemsidor är att detta inte är möjligt att ordna. För vanliga WordPress teman går det oftast att ändra men Visual Composers ställer tyvärr ibland till det. Det bästa är om ni har en egen kodad hemsida där ni kan kontrollera hela miljön.
Kan ni enkelt uppdatera hemsidans webbdesign?
Att rent tekniskt uppdatera koden är ibland ett krav för att få hemsidan korrekt utvärderad av Google. Men att enkelt kunna skapa ny webbdesign och nya sidor som ni behöver är viktigare för användaren. Framtiden pekar mot att konverteringsoptimering och webbdesign kommer ta över helt från gamla metoder. Om ni inte kan jobba med er hemsida och enkelt uppdatera den fastnar ni enkelt och det uppstår flaskhalsar i er införsäljningsprocess.
Om ovan två steg inte är möjliga riskerar ni att fastna på småsaker som gör Google optimering omöjlig. Undvik hemsidor man hyr och gärna även visual composers. Vi på Sunbird hjälper er med webbdesign till ert företag.