Du har skapat din egen sajt och är nu redo att få besökare. Men hur ser du till att du syns på Google? I den här artikeln går Martin från Viseo igenom fem enkla steg till hur du kan hamna högre på sökmotorns ranking.
Identifiera dina sökord och gör en sökordsanalys
Oavsett om du driver ett lokalt bageri, en blogg om hundar eller en e-handel så behöver du ha koll på dina sökord. Du kan enkelt göra en egen sökordsanalys genom att ta fram en lista på 20 ord som du tror att dina läsare söker på för att hitta din verksamhet.
Analysera därefter listan i ett SEO-verktyg (exempelvis SEMRush) och se om du har rätt. Justera, tänk om och till slut har du en lista över 20 ord som är värda att börja arbeta efter. Inkludera sedan dessa så mycket du kan i ditt content.
Glöm inte att titta på dina konkurrenter som varit med ett tag. Vilka sökord använder de sig av?
Titlar och rubriker
Google gillar sajter som är användarvänliga och ger en bra upplevelse för besökaren. Se därför till att du alltid använder H1 (huvudrubrik) endast en gång. Varva sedan med underrubriker och kom ihåg att hålla dig enhetlig.
Rubriksättningen är också viktig och Google tycker om artiklar som utstrålar kunskap och trovärdighet. Rubriker som den här artikelns “Så får du din sajt att synas på Google” är både lockande till läsning och talar samtidigt om för Google att du kommer att presentera en lösning.
Tänk på att alltid hålla dig relativt kort och väldigt tydlig i rubriker och titlar.
Testa dig fram i Google Ads
Har du en produkt eller tjänst som du säljer kan Googles egna annonsverktyg ge dig snabba placeringar högt upp på sökmotorn. De flesta företagare kommer någon gång att använda sig av Google Ads och om du är ny inom området kan du ta hjälp av en Google Ads-byrå.
Metabeskrivning och URL
Se till så att du styr över dina metabeskrivningar och att dina URL:er är relativt korta och innehåller relevanta nyckelord.
Metabeskrivningar är de två, tre meningar som syns under sökresultatet på Google. Tänk klickvänligt och informativt.
Se över din bilder
Se alltid till att du har ett beskrivande filnamn i den så kallade alt-texten för din bild och inkludera ett relevant nyckelord. Kolla också så att bilderna inte är för stora och bidrar till en längre laddningstid för din sida. Google gillar nämligen snabbladdade sidor, precis som besökaren som har en tendens att lämna annars.