Valet av e-handelsplattform kan vara en utmaning. Dagens marknad erbjuder dig ett överflöd av plattformar, den ena bättre än den andra. För att garantera lönsamhet, behöver du välja den e-handelsplattform med en varukorg som passar dina initiala behov bäst, samt ge dig nödvändiga funktioner för att kunna utvecklas. Vi har förberett en jämförelse mellan fem trendiga e-handelsplattformar idag för att du enklare ska kunna välja vilken som passar din e-handel bäst: Shopify vs. Magento vs. WooCommerce vs. OpenCart vs. PrestaShop.
Vi börjar med att presentera samtliga
DE FEM STÖRSTA E-HANDELSPLATTFORMARNA IDAG
1. Shopify
Vi startar vår jämförelse med Shopify – en av e-handelsplattformarna i framkant.
Shopify är en hostad varukorg. Detta betyder att alla kod-problem hanteras av Shopify samtidigt som du har full kontroll över din egen kodning av din sajt (HTML och CSS).
Shopify är idag en av de mest pålitliga och bästa e-handelplattform som tjänar över 325 000 företagare globalt. Om du vill bygga en komplex, men ändå lätthanterlig e-handel för att sälja varor, så är Shopify det du behöver. Den är en ”ren” e-handelsbyggare.
Shopify är känt för implementeringen av banbrytande och unika funktioner först på marknaden, därför är företaget också en av de mest dynamiska e-handelslösningarna. Du kan t.ex. använda Amazon som en säljkanal från Shopifys egna admin-panel.
Användarvänlighet
Shopify använder ett dra-och-släpp gränssnitt som är väldigt användarvänligt. Utöver detta erbjuder de enkla verktyg, teman som är lätta att redigera. Allt detta garanterar en fläckfri användarupplevelse – t.o.m. för nybörjaren. Admin-panelen är lika polerad och stilfull som köpupplevelsen för slutkund.
Priser och extra kostnader
Shopify erbjuder en 14-dagars gratis testperiod, varefter du betalat en månatlig prenumeration där priserna kostar från $29 för en basplan. Det är värt att nämna att en kreditkortsavgift tillkommer – max är på 2,9%+30 cent per köp.
Det andra alternativet är att använda online-betalningar. Du betalar då ingen för transaktionerna via Shopifys betalsystem, men du kommer dock få betala upp till 2% för att använda externa betalplattformar, såsom PayPal. Det kommer att bli lite dyrt att upprätthålla en e-handel, eftersom månadsavgifterna växer proportionellt med din omsättning.
SEO
Shopify är väldigt SEO-optimerat. Den innehåller alla nödvändiga huvudfunktioner för SEO på alla plan: redigerbara titel-taggar, meta beskrivningar, sidors URLer, ALT-taggar för bilder, anpassningsbara bildfilnamn etc. Enligt research gjord av ecommerce-platforms.com, har Shopify en SEO ranking på 98 av 100 möjliga.
E-handelsmallar och design
Shopify har en stor, visuell tema-butik där man kan hitta vackert designade och responsiva e-handelsmallar. Trots detta kommer du att vara begränsad i visa designval eftersom Shopify är en hostad kundvagn. Idag erbjuder Shopify 9 gratismallar och temapriserna kostar från $140.
Kundtjänst
Här är Shopify, utan tvekan, ledande inom branschen. De erbjuder mottaglig kundtjänst 24/7. Du kan nå support teamet via mejl, telefon eller en live chatt. Om något händer, kan du vara säker på att du kommer att få hjälp snabbt. Utöver detta erbjuder Shopify även sina kunder att upprätthålla en fin e-handel genom olika guider och handledningar på sin hemsida.
2. Magento
Nästa e-handelsplattform i vår jämförelse av kundvagnar är den framgångsrika open-source lösningen Magento.
Magento är just nu känd som den mest flexibla e-handelsplattformen. Den är bokstavligt talat ett mästerverk inom mjukvaruhantverket, och erbjuder nästan obegränsat med möjligheter för teknologiskt kunniga butiksägare.
Magento stödjer många olika valutor och skattesatser enligt område, produkttyp eller konsumentgrupp. Den integreras enkelt med olika betalsystem såsom PayPal.
Magento har ett väldigt proffsigt utseende och innehåller välorganiserade kategorier. Den har även förstklassiga e-handelsfunktioner och väldigt många alternativ som hjälper dig att bygga din idylliska e-handel. Allt är inkluderat i den, från kampanjer till privatförsäljning och kundsegmentering.
Som vi nämnt ovan, Magento är en fullt open-source e-handelsplattform med en vidgad plugin arkitektur. Denna e-handelslösning tillåter dig att redigera koden hur du än skulle vilja och sträcker sig även till alla anpassade lösningar du skulle vilja ha.
Användarvänlighet
Magento är, till skillnad från Shopify, inte så användarvänligt. Lanseringen av Magento 2.0 var också lanseringen av en mer förståelig plattform, med en förenklad adminpanel som de med mindre erfarenhet av hemsidesbyggande kommer att älska! I tidigare version var inlärningskurvan brant och svår, men no more tack vare lanseringen av Magento 2.0. Vi rekommenderar dock ändå att du lär dig lite om CMSet innan nedladdning.
Priser och extra kostnader
Vad gäller betalning, erbjuder Magento två alternativ. Magento Open Source (tidigare “CE” – Community Edition), är gratis att ladda ner och använda, dessutom behöver du ingen månadsprenumeration för detta alternativ. Det är det perfekta valet för mindre till medelstora företag.
Det andra alternativet är Magento Commerce (tidigare “EE” – Enterprise Edition). Commerce funkar perfekt för stora företag och priset beror på storleken på ditt företag. Magento Commerce (Cloud) är uppbyggd för att fungera med en cloudinfrastruktur som många företag idag använder sig av. För att få reda på priset för just ditt företag, måste du kontakta Magento-specialister för ett kostnadsförslag.
Magento är gratis, men med tanke på att många av de tillgängliga plugins som finns och behövs, kommer du behöva betala. Utöver detta, måste du också betala en månadskostnad till din webbhotellsleverantör.
SEO
Magento är definitivt vinnaren av SEO jämförelsen mellan e-handelsplattformarna. Den är extremt SEO-optimerad och erbjuder omfattande SEO funktionalitet. Med det sagt, måste man vara bekant med optimeringsprinciperna inom SEO – ingenting med Magento kommer ”förinställt”.
Den erbjuder många SEO-inställningar som är utanför lådan. Bland dessa finns meta-taggar för produkter och startsidor, bildoptimering, kanoniska taggar för kategorier och produkter, redigeringar av robot.txt filer m.m.
Enligt research från ecommerce-platforms.com SEO-rankas Magento 100 av 100 – ett grymt bra resultat.
E-handelsmallar och design
Tack vare dess popularitet, erbjuder Magento en stor mängd av olika mallar. Majoriteten av teman i Magento extension store är användarvänliga, anpassningsbara och responsiva.
Idag finns det 121 tillgängliga gratisteman på Magento Marketplace, och det otroliga är att priserna för betalda temaförlängningar kostar från $0,01. Genomsnittspriset ligger mellan $80 och $100.
Du kan även använda Magento-mallar från andra leverantörer såsom ThemeForest eller Template Monster.
Kundtjänst
Använder du open-source så vet du också vilka risker och problem det kan innebära. Du kan också hitta mycket nödvändig information på olika programmeringsforum online. På grund av en gratis och öppen arkitektur, har användare av Magento Open Source inte tillgång till någon officiell kundtjänst eller plattform.
Lyckligtvis har Magento ett stort programmeringsnätverk. Nästan alla plattformsrelaterade frågor har idag alltså besvarats. De som använder den betalda plattformen Magento Commerce, kan däremot räkna med teknisk support. Det underlättar på så sätt att man inte behöver söka igenom oändliga forum för att hitta svar.
Återigen, om du väljer Magento, så behöver värdera din och din utvecklares möjlighet att sköta denna plattform utan officiell kundtjänst. Magento erbjuder dock speciella gratis och betalda utbildningskurser, som kan vara hjälpfulla till att förstå plattformen bättre.
3. WooCommerce
Vi går vidare till det populäraste e-handelsplattformen idag: WooCommerce.
WooCommerce har idag blivit en av de mest respekterade kundvagnarna. Det är ett gratis plugin till det branschdominerande content management systemet WordPress. Det är en perfekt lösning för de som vill bygga sin e-handel från noll eller som vill börja sälja produkter i sin befintliga WordPress blogg eller hemsida.
Enligt SimilarTech, finns WooCommerce idag installerat på 844 000 unika domäner.
WooCommerce är den utvecklingsbara och anpassningsbara open-source lösningen. Det betyder att dess kod är tillgänglig för dig att se, ändra och lägga till i. Det gör WooCommerce till en otroligt flexibel e-handelsplattform.
WooCommece har alla grundläggande e-handelsfunktion såsom många produkttyper, betalsystem, leveransinställningar, skattekontroller, lagerhantering, kupongsystem, rabattkuponger etc. Utöver detta, kan man utveckla denna e-handelsplattform med WooCommerces egna plugins, men också genom WordPress tillägg och teman. WooCommerce erbjuder ett brett utbud av officiella tillägg och mallar. Över 350 st för att vara exakt.
Användarvänlighet
WooCommerce kan praktiskt taget skryta om sin användarvänlighet och dess lätta dagliga hantering. Shopify är däremot snäppet lättare när man ska skapa själva e-handeln.
WooCommerce är ett plugin, inte en prenumerationslösning som Shopify, vilket betyder att du måste hantera vissa saker innan du kan börja jobba med WooCommerce. WooCommerce är, trots detta, mycket mindre komplicerat och lättare att använda än Magento.
WooCommerce har tagit hand om den lilla uppförsbacken och efter det att du installerat och aktiverat pluginet möts du av ett intuitivt och vackert gränssnitt med en inbyggd guide. Guiden har fem steg och håller dig i handen genom varje kritiskt moment.
Priser och extra kostnader
WooCommerce är ett gratis e-handelsplugin med gratis uppdateringar. Behöver du mer än bara de grundläggande alternativen och funktionerna, kommer du att behöva betala för ex: SEO, fler betalalternativ och annat. WooCommerces officiella tillägg kostar från $49 per styck.
SEO
WooCommerce är definitivt SEO-vänligt tack vare det breda utbudet anpassningar och tillgången till din e-handels grundkod.
WooCommerce utnyttjar helt enkelt WordPress innehållsintegration, eller det som är tillgängligt via tredjeparts plugins. Till följd av detta kan WooCommerce ge dig extremt SEO-specifika alternativ. Det är mest för att WooCommerce är byggt på WordPress plattformen, vilken erbjuder obegränsad SEO-potential.
Enligt ecommerce-platforms.com, har WooCommerce en SEO-ranking på 98 av 100.
E-handelsmallar och design
WooCommerce har helt klart ett tydligt övertag på både Shopify och Magento när det kommer till design. Vad betyder det? Bortsett från alla tillgängliga WooCommerce-teman, kan du få vilket WordPress tema som helst att funka med ditt plugin. Det finns hur många av dessa mallar som helst där ute.
Med andra ord kan du, i de flesta fallen, använda vilken WordPress tema du vill och få det att funka med WooCommerce. Du kan även hitta färdiga Woo teman som det finns flera tusentals av.
Det bästa är att starta med WooCommerce butiken från Woo’s egna standardtema som heter Storefront (gratis). Detta temat är verkligen en effektiv skapelse som lägger all fokus på de viktiga delarna av en e-handel. Den hjälper dig att sälja mer effektivt.
Kundtjänst
Det finns bara begränsad support från Automattic, på grund av pluginets open system arkitektur. Likt Magento, kan du ändra i grundkoden och lösa problem på egen hand eller med hjälp av olika WordPress forum.
Du har däremot möjligheten att skicka in ett supportärende på WooCommerce.com och få hjälp där.
4. OpenCart
Nästa e-handelsplattform i vår jämförelse är OpenCart.
OpenCart är en gratis open-source plattform och en perfekt match för små och medelstora företag. Denna e-handelsplattform är baserad på PHP, därför kan vilken kund som helst dra nytt av en bakgrund i just det programmeringsspråket.
OpenCart följer en grundtilläggsmodell, så om högre nivåer av funktionalitet behövs, kommer du att få installera add-ons. Lyckligtvis har OpenCart ett extremt utbud av tillägg, runt 14 000 stycken.
Kundvagnen kan skryta med otrolig snabbhet tack vare att den körs på AJAX teknologi. OpenCart är proppad med grundfunktioner som användare behöver hos en e-handelslösning.
Dessutom kan OpenCart användare sköta och övervaka flera olika e-handlar från en och samma admin-panel. Utöver detta, tillåter OpenCart även kundvagnsanläggningar, ett obegränsat antal produkter, kategorisering av dessa etc.
En av OpenCarts främsta egenskaper är dess breda utbud av både språk och valutor, vilket är inbjudande för de som vill expandera internationellt.
Användarvänlighet
OpenCart är ganska användarvänlig och är en effektiv plattform som kommer med ett väldigt intuitivt, väldesignat gränssnitt. Den är lättare att använda än Magento, men lite svårare än WooCommerce och Shopify.
OpenCart går snabbt att installera och tillsammans med dess responsiva gränssnitt, är plattformen enkel att använda för de butiksägarna som inte har en teknisk bakgrund. Även med begränsad teknisk kunskap, kan du enkelt lägga till, ändra eller redigera inom OpenCart utan huvudvärk.
Priser och extra kostnader
När man pratar om open-source e-handelsplattformar är uttrycket gratis lite knepigt. OpenCart är självklart gratis att ladda ner, använda och även uppdatera, däremot betyder det inte att du kan sköta din e-handel utan några som helst kostnader.
Med tanke på att du är ansvarig för ditt webbhotell och säkerheten på sajten, kommer kostnader såsom domännamn, hosting tjänster och SSL-certifikat in i leken. Du kommer även att vara tvungen att spendera pengar på olika sorters tillägg.
Om du vill använda OpenCart utan nedladdning, finns det absolut gratis demos. Den första visar hur Storefront ser ut, den andra ger tillgång till admin-panelen.
SEO
När det kommer till SEO, är OpenCart varken bättre eller sämre än någon annan av plattformarna som finns med här i vår kundvagnsjämförelse. Den har alla grundläggande SEO-funktioner som du kan förvänta dig av en förstklassig e-handelslösning och är kapabel till att få upp dina produkter i topparna av SERP ganska lätt.
Meta nyckelord och beskrivningar kan ges till alla produkt- och kategorisidor, likaså titel- och sidhuvudstaggar. OpenCart hanterar även skapandet av SEO URLer som är utanför boxen. Kanske till och med bättre än WooCommerce.
Det finns också ett antal grymma plugins om du skulle vilja ge din OpenCart SEO en extra push.
E-handelsmallar och design
OpenCart erbjuder många professionellt designade och responsiva teman. Det finns hur många som helst att välja på, både gratis och betalda, som kan ge din e-handel det lilla extra i utseende.
Du behöver dock ha lite grundkunskaper i HTML, CSS och JavaScripts för att kunna tillämpa dem korrekt på din e-handel. Med detta sagt, blir mallhanteringen i OpenCart lite mer komplex än i WooCommerce eller Shopify.
Utöver den omfattande OpenCart mallbutiken, finns det många att hitta hos tredjepartsleverantörer såsom ThemeForest, Template Monster, etc. Om du inte är säker på vilken du ska välja, rekommenderar vi att du spenderar lite tid på att leka med demos innan du köper ett tema.
Kundtjänst
Som en open-source e-handelsplattform, är tillgången till support begränsad. Du måste oftast vända dig till forum eller befintlig dokumentation för hjälp.
Lyckligtvis är OpenCart användare väldigt aktiva. Det är lätt att hitta en utvecklare eller kundvagnsrepresentant som är villig att svara på dina frågor. OpenCart har, utöver detta, även några tredjepartspartners hos utvecklingsföretag som kan hjälpa dig (mot en liten betalning, såklart) på hemsidan.
5. PrestaShop
Sist, men inte minst, presenterar vi PrestaShop, ägare och vinnare av den gulligaste logon någonsin inom e-handelsbranschen.
PrestaShop är marknadsledande bland kundvagnar. Den representerar den gyllene mitten mellan Magentos komplexa prestanda och Shopifys vackra enkelhet. Även PrestaShop är, som de tidigare 3 presenterade kundvagnarna, ett open-source e-handelsplattform som drar nytta av en ”freemium” företagsmodell. Det betyder en sak: det är gratis att ladda ner och använda.
PrestaShops mjukvara tillåter kunder att skapa en fullständigt anpassningsbar, trendig e-handel på bara några minuter, tutan licenseringskostnader eller omsättningsprocent som andra plattformar (sorry, Shopify).
Enligt officiell statistik, har PrestaShop idag 250 000 e-handlar runtom i världen. Det är värt att nämna att PrestaShop kommer med 500+ funktioner som redan är inbygda. De innehåller det grundläggande som majoriteten av kunder behöver för att starta en butik online.
Unika funktioner som Intelligent Merchant KPI och Forecasting gör PrestaShops statistiska anläggningar även mer imponerande. De erbjuder också e-handels analytics för att du ska kunna utvärdera din trafik, ta insiktsfulla beslut och slutligen öka konsumenters köp och utvidga din målgrupp.
Något som verkligen är grymt, är att PrestaShops e-handelsplattform erbjuder eBay-integration. Du kan alltså exportera produktlistor direkt till eBay, Amazon, Google Shopping och andra trendiga marknader.
Användarvänlighet
Det är enkelt att bygga en PrestaShop från grunden, trots att det ligger på användaren att hitta tillförlitlig hosting och installera mjukvaran. När du har lanserat din butik, verkar den dagliga hanteringen ganska enkelt tack vare den genomtänkta och intuitiva admin-panelen.
PrestaShop skulle kunna definieras efter två egenskaper: en anpassningsbar front office och en enkel back office som är lätthanterligt. Allt detta gör PrestaShop till en väldigt användarvänlig plattform. De interna funktionerna av din e-handel kan också förbättras med hjälp av tiotals add-ons.
PrestaShop har en väldigt clean och modern dashboard, som ger snabb tillgång till allt nödvändigt för e-handelns inställningar och prestanda. Trots dess omfattande grupp funktioner, tycker vi att PrestaShop är mindre förståelig än de som erbjuds hos WooCommerce eller Shopify.
Priser och extra kostnader
PrestaShop är, som en open-source plattform, gratis att ladda ner och använda. Men det är inte en e-handelslösning utan några kostnader.
Som alla andra open-source plattformar, kräver den webbhotellstjänst, vilket kan variera i kostnad. Du behöver dessutom köpa till moduler eller en snygg mall för att bygga en funktionell e-handel.
E-handelsmallar och design
På PrestaShops Offical Marketplace, finns över 1 500 mallar. Butiken erbjuder ett stort urval av anpassningsbara e-handelsteman. Samtliga PrestaShop mallar håller generellt en hög standard, och dess olika front-end funktioner gör shopping enkelt för slutkund.
Det är också värt att nämna att det finns många teman som är utvecklade av tredjeparter. Priserna hos PrestaShops certifierade partners startar på runt $80.
Kundtjänst
Det är värt att nämna att PrestaShop, till skillnad från de andra open-source alternativen, har en aktiv support men den kostar pengar. Det finns olika planer med olika nivåer av support, men de är ganska dyra. Den billigaste tjänsten kostar $33 per månad och $399 per år med minst ett års prenumeration. För den här pengen får du bara 6 timmars support per år.
Utöver detta erbjuder PrestaShop sina användare med expert- och omfattande träningsmaterial för att försäkra sig om att man får det mesta utav sin e-handel – med eller utan support.
Slutsats
Sammanfattningsvis kan vi säga att alla kundvagnar i vår jämförelse har liknande men även unika funktioner som de kan skryta om.
Om detta inlägg hjälpte dig att bestämma vilken e-handelsplattform du ska använda, betyder det att vi inte gjorde detta förgäves.
Har du fler frågor om vilken e-handelsplattform du bör välja, får du mer än gärna lämna en kommentar så återkommer vi så snart vi kan!
Ett svar på ”E-handelsplattformar 2017: Vi jämför Shopify, Magento, WooCommerce, OpenCart och PrestaShop”