I detta inlägget kommer vi på Sunbird gå igenom några digitala trender för webbdesign för företag ni som egenföretagare bör ha koll på. Det är lätt att bli lite snobbig inom webbdesign till sitt företag då man vill gärna ligga i framkant och förbättra det digitala ansiktet utåt. Vi vill dock trycka på att man inte heller bör överkomplicera saker. Det är när man gör en ny hemsida man bör förstå var trenderna pekar mot. Efter det är det snarare bättre att behålla sin profil och uppdatera hemsidan för att prestera bättre. Detta inlägget är alltså för dig som inom ett år funderar på en ny hemsida till ditt företag.
#1: Våga bryt rutnätet i er design
Känner ni er säkra på er design kan kontrollerade avsteg från det klassiska rutnätet göra hela skillnaden i hur er hemsida upplevs. Vi möts av ett överflöde av information och det mest ser ganska likt ut när det egentligen inte finns någon begränsning inom webbutveckling – eller hur?
#2: Experimentera med företagets färger i er webbdesign
Att gå ifrån företagets färger som är välkända är sällan att rekommendera. Däremot kan man inom designen inkludera kompletterande färger och använda färgerna och sätt dem i en gradient. Nedan är trender från Awwwards. Viktigt att poängtera är att gradienter kan finnas i små detaljer, för stora bakgrunder eller i text. Användandet bör alltså utformas efter er målgrupp. Det absolut vanligaste är att man använder dem för mer energi och på små detaljer.
#3: Designen i mobilen viktigare än datorn för de flest företagen
Trafiken från mobilen har gått om dekstop, men ändå tänker företag fortfarande mycket lite på mobilens prestation och webbdesign. För stora och viktiga B2B ser vi fortfarande att datorn leder, men inte länge till. Däremot för alla er som driver B2C bör snarare utgå från att ni bör skapa en hemsida som optimeras för mobilen. Enklast att avgöra ditt vägval är att kolla på just din hemsidas trafik och hur utvecklingen gått senaste halvåret.
#4: Överväg att inkludera illustrationer i er webbdesign och företagsprofil
Illustrationer har börjat utmana vanliga bilder för att visuellt beskriva något. De kan på ett effektivt sätt illustrera en känsla kring en produkt eller tjänst. Se nedan exempel från MailChimp. Alla som använt MailChimp känner till deras typiska ikon. Se hur de kombinerar text och ikon nedan:
Har ni en illustration ni kan använda, eller vill inkludera, kan ni framföra budskap på ett mer tilltalande och roligare sätt. Tänk på att man inte ska inkludera en illustration bara för att. Utan om det passar er profil och övrig webbdesign.
#5: Animationer kan förstärka er webbdesign och underlätta för besökarens fokus
En enklare animation för ikoner, logotyp eller text och bild kommer få er hemsida att kännas mer levande. En vanlig anledning till att besökare (läs: potentiella kunder) lämnar är för att de blir uttråkade.
Nedan illustreras ett knep för hur man kan jobba med besökarens fokus. När det nya laddas in är det också där ögonen kommer att kolla. Något händer och det känns roligare.
Detta ska givetvis inte överdrivas och ska vara väl genomtänkt. Men gör ni detta rätt har ni mycket att vinna.
Detta var Sunbirds fem tips för er webbdesign för företag. Gör man dessa rätt kan ni absolut förvänta er fler affärer.