Att skriva för sin hemsida kan många tycka är roligt. Men mitt i det roliga glömmer man att texten på hemsidan bör, bland det roliga, även vara strategiskt upplagd och skriven. I det här blogginlägget kommer vi att gå igenom de 4 viktigaste delarna inom copywriting som skapar den perfekta skrivna helheten på din hemsida.
De 4 delarna för den perfekta helheten
- SEO (Sökmotoroptimering) – uppdatera dig själv konstant om de senaste nyheterna inom sökmotorer lättare ska kunna hitta din hemsida och ranka den.
- Användarfokus – trots din sökmotoroptimering, behöver du också skriva med användaren i fokus. Vem är din publik och vad tycker de om.
- CRO (konverteringsgradoptimering) – det är jättebra om du lyckas göra dina besökare lyckliga, men att få dem att göra det du vill på hemsidan (klicka, engagera sig, köpa!) är en annan sak. Konverteringsgradoptimering kräver research, arbete med data och massa testande.
- Användarupplevelsen (UX) – hur hänger ditt skrivande ihop med resten av hemsidan? Designen, uppbyggnaden, flödet, och kundens upplevelse. Hur ser du till att besökaren hittar ”rätt” innehåll, i rätt format och vi rätt tidpunkt?
Copywriting tips – SEO
1. Dela upp det
Sökmotorer gör antaganden om hur vi skriver saker och vad det betyder om hur viktigt innehåller är. H1 (huvudtitlar) and H2 (undertitlar) är prioriterade, så du bör inkludera vanlig, sökordsrika titlar (H1) och undertitlar (H2) i ditt skrivna innehåll.
2. Sortera dina meta förklaringar
Ta kontroll över din metadata som är kopplad till ditt skrivna innehåll och du kommer snabbt att boosta din SEO.
Din metadata:
- Förklarar innehållet av varje sida på din hemsida.
- Annonserar ditt innehåll till sökmotoranvändare.
- Visar relevanta sökord som lockar folk att klicka.
Om du inte fyller i din metadata, kommer Google automatiskt att välja en del av ditt innehåll som säkerligen inte är lika effektivt.
3. Använd fetstilt
Gör det så enkelt som möjligt för dina hemsidesbesökare att se vad du vill att de ska se, samt att deras ögon rör sig nedåt. Dra deras uppmärksamhet till viktiga delar av texten genom att använda fetstilt text i din copywriting.
Ser du? Det fick dig att titta lite extra.
4. Tänk på long-tail sökord
När du funderar på vilka sökord du ska använda i din text, tänk bredare än de vanliga, ofta väldigt konkurrenskraftiga, short-tail sökorden. Använd verktyg som Keyword Tool för att hitta sökfraser som du lätt skulle kunna ranka för och bygg därefter innehåll utefter dem.
Copywriting tips – Användarfokus
1. Gör det lätt att läsa
- Det viktigaste först: börja med den viktigaste informationen för att fånga besökarens uppmärksamhet och låt läsare snabbt få veta vad de kan förvänta sig av resten av sidan.
- Sammanfatta: i innehåll som bloggar, vita papper, artiklar och fallstudier, inkludera en sammanfattning. Online läsare har en tendens att börja vid introt, scrolla till slutet och slutligen att skumma igenom mitten.
- Dela upp det: håll dina paragrafer till tre rader och inkludera intressanta bilder (inte stock-bilder) – det kommer att hålla dina besökare engagerade längre.
2. Ta fram din varumärkeston
Ett konsekvent tonfall är väldigt viktigt! Prospekter bör veta vad de kan förvänta sig av ditt innehåll, och det bör vara skräddarsytt utefter det som är viktigt för dem. Varm och lättillgänglig? Kvick och relaterbar? Formell och auktoritativ? Bestäm vad som funkar bäst för ditt varumärke och bransch och håll dig konsekvent.
3. Dumpa försäljningstricken
Gör det här istället:
- Inkludera Call to Action knappar som är visuella och övertygande
- Sporra konverteringar genom att erbjuda exklusivt innehåll och erbjudanden i utbyte mot data
- Anpassa innehållet med kundresan för att få prospekter att röra sig nedåt i försäljningstunneln
4. Gör det användbart
Internetanvändare blir alltmer krävande. De är vana vid innehåll som erbjuder dem ett mervärde och inte ber om något i gengäld (något märkbart vill säga). Fokusera på att skapa engagerande, informativt innehåll som ger hemsidesbesökarna något de vill ha. Just nu är följande extra hett i B2B-världen:
- Fallstudier
- E-böcker
- Vita papper
Ett tips är att göra dessa nedladdningsbara så att du samlar in kontaktdata.
Copywriting tips – CRO (konverteringsgradoptimering)
1. Ha en Call to Action innan scroll
Vissa besökare orkar verkligen inte scrolla för att få information. Vi har alla varit där. Inkludera därför en call to action på första sidan utan att man behöver scrolla för att komma till den.
2. Testa din text
En stor del av konverteringsgraden är att testa, anpassa och testa igen. Den text du bör testa för effektivitet är följande:
- Titlar
- Metadata (titlar, beskrivningar, sökord)
- Undertitlar
- Call to action
- Knapptexter
Det finns massa tricks att komma ihåg, så jobba dig igenom ditt innehåll, gör din research på samtliga och optimera för konvertering.
3. Gör dina kontaktuppgifter tydliga
SKAFFA ETT TELEFONNUMMER och använd det. Det är mänskligt, det visar att du är lättillgänglig och mån om dina kunder. Alla kan nå dig när de vill, både befintliga kunder och prospekter. Mejladressen är också bra, men telefonnumret är absolut viktigast.
4. Inkludera sociala bevis
Två saker som verkligen funkar för B2B innehållsmarknadsföring är följande:
Sociala bevis: kundrecensioner, kundloggor, pressutlåtanden, dela folkets visdom (”89% av leverantörer rekommenderar oss”, ”Sveriges bästa …”)
Användargenererat innehåll: rekommendationer, intervjuer, fallstudier, dynamiska FAQs, sociala mediekampanjer.
Att använda innehåll från dina kunder i din egen marknadsföring, hjälper dig att engagera din målgrupp, bygga lojalitet och tar bort lite av pressen för innehållsskapande från dig.
Copywriting tips – Användarvänlighet (UX)
1. Tydliggör att det finns mer att se
Hemsidescopywriting måste integreras med designen och uppbyggnaden av hemsidan för att få bäst resultat. Ett av de första sätten att få hemsidesbesökare engagerade? Få dem att se att det finns mer att se efter första sidan genom att inkludera skrivet innehåll som antingen:
- Kräver att de ska scrolla för att fortsätta läsa
- Ber dem att scrolla för mer info
- Länkar till innehåll längre ner på sidan
2. Överväg dolt innehåll
Användarupplevelsen handlar helt om hur besökare navigerar och använder hemsidan. Tänk inte bara på användarnas handlingar utan även på deras obeslutsamhet och väntetider, genom att skapa:
- Rollover text: dra uppmärksamheten till besökare som inte är redo att klicka
- Hover text: presentera mer info utan att göra hemsidan ”trång”
- Laddningstexter: en enkel mening eller två mellan två sidor visar att ditt varumärke är uppmärksamt
- Tacksidor: gör det du lärde dig när du var liten – tacka!
- Varningsmeddelanden: var vänlig, säg till besökare när de kommit fel och hur de kan lösa problemet.
3. Använd tydliga länkar
Även om din hemsida är fylld med vackert innehåll (speciellt om du skapat det), har vissa besökare inte tid eller är inte intresserade av att läsa.
Huvudmålet med din hemsida är att få besökare att göra det du vill att de ska göra.
Huvudmålet för besökarna på din hemsida är att ta reda på vad de vill så snabbt de kan.
Försäkra dig om att dina länkar (text och knappar), tydligt visar på vad som händer om de klickar på länken. Istället för att skriva:
”Klicka här för att läsa mer” skriv något som ”Ladda ner vår artikel om webbdesign”.
Kortfattat är beskrivande länktexter jättebra för:
- UX – berättar för besökare vad du ger dem och sen ger du det till dem! Enkelt!
- SEO – hur ska Google kunna ranka din sida om alla länkar heter ”här”?
- Tillgänglighet – gör det enkelt för synskadade konsumenter som använder skärmläsare att bläddra
4. Mervärde i varje steg
Vi spenderar ofta timmar på våra favorithemsidor. Varför? För att för varje artikel vi klickar på, finns det många minst lika intressanta att klicka sig vidare till. Neråt, på botten, i pop-ups, på sidan – var vi än tittar.
- Gruppera och märk tydligt relaterat innehåll genom taggar och kategorier
- Rekommendera relaterat innehåll när du än kan, både som länkar och nedladdningar
- Skapa innehåll som lockar konsumenterna i varje steg av köpresan
- Länka till mer relevant innehåll – låt inte din hemsida vara en återvändsgränd
Sekunden då dina besökare blir ointresserade, är sekunden då du förlorar dem.
Summa summarum
Det som funkar för ett av ovanstående tips inom copywriting för din hemsida, funkar oftast också för ett annat.
Fint uppdelad text? Bra för Google, bra för läsare.
Tydliga länkar till relaterat innehåll? Bra för konsumenter, bra för Google, bra för konverteringar.
Long-tail sökord? Bra för SEO, bra för konsumenter.
Undersök de grundläggande tipsen, var konsekvent med dem och copywritingen på din hemsida kommer att skjuta i höjderna!
Har du några fler frågor om copywriting eller vill du ha fler tips? Lämna gärna en kommentar, eller besök oss på vår Facebook-sida.
Lycka till!