Nytt år, nya möjligheter! Vi rör oss sakta men säkert åt 2018 och oj, vad det händer grejer inom marknadsföring på sociala medier. Marknadsföring på sociala medier 2018 kan vara svårt att greppa. Det är mycket att hålla koll på och dessutom ändras trender och tillvägagångssätt ganska markant på kort tid.
I detta blogginlägg presenterar vi 6 trender som är värda att hålla koll på och hänga med i inför 2018.
1. Live streams ökar
2017 var verkligen live streamarnas år. Efter att Periscope introducerades 2015 och inte blev (som Twitter hade hoppats) en dunderhit, tog jättarna Facebook och Instagram över spelpjäsen. Båda introducerade under 2017 ”livandet” och det är ännu inte över. Antalet live streams kommer att öka under 2018 och därmed kommer de också att utvecklas. Möjligheten att dela information live med följare och att interagera genom sändningar är jättebra, och du har chansen att utnyttja det.
Skapa ett live stream schema för 2018 och håll dig till det. Sök efter nya verktyg som gör live streamandet enklare och roligare – speciellt om du sänder till flera deltagare på många olika platser.
2. AI – Artificiell Intelligens
Hela året har vi pratat om virtuell verklighet (VR) – att kunna vara någonstans där man fysiskt inte är – en teknik som gör det möjligt att uppleva en ”overklig” miljö som verklig. Men vad händer nu när Artificiell Intelligens kommer in i spelet? AI kommer att ändra marknadsföring på sociala medier, men frågan är om det händer under 2018. Facebook experimenterar och undersöker redan möjligheterna. Varumärken och andra skulle kunna inkludera AI i sina filter och hitta på nya sätt att marknadsföra.
3. Instagram Stories får mer dragkraft
Marknadsför du, eller vill du börja marknadsföra, på Instagram? Glöm då inte Instagram stories. Funktionen används alltmer för att nätverka med varandra. Här kan du inspireras av 10 varumärken som gör det bästa av sina Instagram stories. Du kan även kolla in den här stora guiden på hur du kan använda Instagram stories.
4. Meddelandeplattformar skulle kunna bli alltmer populära
Utvecklingen av AI betyder att meddelandeplattformar blir alltmer populära. Många företag erbjuder idag kundtjänst via Facebooks meddelandeplattform Messenger, medan många i öst väljer exempelvis Viber eller Whatsapp. Chatbots (automatiserade svar, meddelanden m.m.) kan hjälpa dig med skräddarsydda bemötanden till både kunder och besökare. Plattformar som Messenger och Whatsapp kan möjliggöra introduktionen av statistik och hänvisningar automatiskt. Trots att de flesta chatbottarna ännu inte är perfekta, finns det stor potential. Att använda meddelandeplattformar för att engagera dina kunder, skulle kunna göra en stor skillnad framöver.
5. Vi ser framemot Generation Z
Även om Generation Y fortfarande är del av trenderna i marknadsföring genom sociala medier, är 2018 året då du borde börja utforska Generation Z. Det ledande segmentet av den generationen är just nu 22. De tar examen och ska ge sig ut i arbetslivet – med både en disponibel inkomst och köpkraft.
Var uppmärksam på var Generation Z samlas. Vilket social media nätverk är det som lockar dem mest och vad engagerar dem? Snapchat är definitivt ett nätverk att hålla koll på om man vill nå just denna generation. Utvidga din strategi – Generation Z tar snart över och du har inte råd att ligga efter.
6. Striktare regler på sociala plattformar
Marknadsföring genom sociala medier har ofta missbrukats och många har brutit befintliga regler inom olika nätverk. Många kommer att ha striktare regleringar och bättre bevakning på hur marknadsföring används på deras plattformar. Håll koll!
Nu har vi gått igenom några generella trender inom marknadsföring genom sociala medier. Trots att du kanske har fått lite mer kött på benen, rekommenderar vi att du gör ordentligt med research innan du fastställer din strategi för marknadsföring på sociala medier 2018.
Har du några frågor angående marknadsföring på sociala medier 2018, kan du kommentera nedan eller följa och skriva till oss på Facebook här.