Det är ingen hemlighet att vårt köpbeteende ändras för varje år som går. Förr i tiden var det standard att man fysiskt åkte till stan för att inhandla alla julklappar. Numera är det allt vanligare att man sitter hemma och klickar hem julklapparna istället. E-handeln ökar för varje år som går och så ökar även pressen på att e-handlar ska vara optimala. Utöver detta, har du som e-handel också ett guldläge inför julhandeln när vi slösar, i genomsnitt, som mest pengar på presenter.
1. Se till att din hemsida är mobilanpassad och optimera köpupplevelsen
Det är alltid lika kul att komma till en webbshop som är julpyntad. Det visar köparen att du har gjort det lilla extra inför julhandeln. Du har en fin landningssida som reflekterar julens mysighet och får besökarna att bli lite extra sugna på att handla. Fundera på om du kanske ska ha en egen sektion för julklappstips, kanske till och med som är utformade efter speciella livsstilar, kön, åldrar eller dylikt. Dela med dig av dina tips till dina besökare, helt enkelt!
2. 12 rabatter fram till jul
Ett perfekt marknadsföringstips är att köra något likt en julkalender där varje dag bringar en ny överraskning för dina besökare. Detta leder till fler besökare, då många kanske inte nappar på dagens erbjudande, men inte vill missa morgondagens. Det är viktigt att dina besökare tycker att det är spännande att besöka din sida när de är köpbenägna, som under tiden fram till jul.
3. Marknadsför din webbshop i alla kanaler
Har du ett erbjudande eller kör du enligt tips 2 någon sorts julkalender? Det är viktigt att folk får veta det. Marknadsför dina initiativ och din webbshop under tiden som leder fram till julen. Det är aldrig för tidigt. Vi lever i ett land där vi planerar mycket, speciellt julhandeln. Så var inte rädd för att börja med din marknadsföring i god tid. Folk har ju redan börjat julhandla!
4. Skapa exklusiva julpaket
Vad erbjuder din e-handel? Skapa paket med passande matchningar av dina produkter. Har du t.ex. en kaffeshop kan det vara passande att erbjuda en sorts kaffe, kaffefilter och koppar till. Har du en klädbutik kanske du ska matcha underkläder, eller två olika tröjor för ett specialpris.
5. Berätta er historia
Juletider är tider av kärlek och varmhet. Du, som e-handlare, kan spela på detta på olika sätt. Har du exempelvis en blogg kan du varannan dag presentera en ny anställd och deras bästa julupplevelse. Eller kanske kan du berätta något om ditt företags julupplevelser någon dag i veckan. Detta funkar lika bra på exempelvis Facebook. Se då bara till att texten är lite kortare. Skapa innehåll baserat på julen, julupplevelser och allt därikring. Kanske överraskar du en anställd per dag med en liten julklapp per dag varje dag fram till jul? Skapa video-innehåll runt detta och använd det i alla kanaler för att skapa er historia.
6. Julanpassa era sökord och innehåll för att ranka högre på Google
Under juletider är vårt sökbeteende annorlunda än vanligt. Vi söker mycket på juliga fraser och söker efter julklappstips och specifika julklappar baserade på relationer. Väv in sökfraser såsom ”julklapp till pappa” i dina produkttexter, men även i blogginlägg och på sidan överlag. Detta kommer leda till att du rankar bättre i Google och leder troligtvis också till många fler klick och konverteringar i din e-handel.
Våra sökvanor ser lite annorlunda ut under julen. Därför kan det vara bra att väva in typiskt “juliga” ord och fraser så som ‘julklappstips’, ‘julklapp till syster/bror’, etc i produkttexter och rubriker för att placeras högre på dessa ord/fraser i sökmotorer som t ex Google.
7. Analysera och optimera statistik varje jul
När handlade dina kunder som mest förra året? Vad köpte de och vilka erbjudanden var mest attraktiva? Använd denna statistik i år för att bäst anpassa din e-handel till vad just dina kunder är intresserade av. Skapa liknande erbjudanden, publicera nya erbjudanden under den tiden dina besökare köpte som mest, etc. Upprepa detta för varje år som går för att få det mesta utav julhandeln.
8. Utnyttja mellandagsrean
Mellandagsrean blir mer och mer aktivt för varje år som går. Många slösar det mesta av deras julklappspengar under denna tid och just därför blir den så attraktiv för dig som e-handlare. Glöm inte denna period utan utnyttja den till fullo. Testa att återanvända de julklappserbjudanden som funkade bäst eller rensa lagret med extra bra priser.
Summa summarum, bör du som e-handlare maxa alla sorts marknadsföringsinitiativ under julhandeln. Det är även din tid att utmärka dig själv i uppsjön av e-handlar. Våga vara annorlunda och gör något som drar folks ögon till just din e-handel och produkterna som du säljer.
Vi på Svenska Domäner önskar dig lycka till under julhandeln!