3 konkreta sätt att öka försäljningen på din webbplats

Det är ingen hemlighet att e-handeln fortsätter att dominera. Faktum är att de flesta människor har digitaliserat sina inköpsvanor. Hela 9 av 10 uppgav 2021 att de e-handlar. Det är helt enkelt smidigt att jämföra, sparar tid och är bekvämt.

Eftersom det dessutom redan finns så många webbplatser som tillgodoser den ökande efterfrågan måste du som e-handlare anta nya strategier för att sticka ut bland konkurrenterna.

Det finns många små ändringar som kan ha en enorm inverkan på din konverteringsgrad. I det här blogginlägget får du 3 konkreta tips på hur du kan öka försäljningen på din webbplats.

graf som illustrerar en ökande försäljning
Photo by Isaac Smith on Unsplash

Se till att användarupplevelsen är en prioritet.

Om det är svårt att navigera på din webbplats eller om den inte laddas snabbt kan du förlora kunder och gå miste om potentiell försäljning. Undersökningar visar att 40 % lämnar en webbplats om det tar längre tid än 3 sekunder att ladda den. Dessutom leder bara 1 sekunds fördröjning av sidans laddning till 16 % minskad försäljning.

Om du använder en e-handelsplattform från en tredje part, se till att webbhotellet är pålitligt och ansvarigt för eventuella avbrott. Bygger du en egen webbplats ska du välja ett webbhotell som har pålitliga servrar.

För att öka försäljningen på din webbplats behöver du se till att det är enkelt att handla. Gå igenom din kundresa från landningssida till leverans av produkt. På så vis kan du identifiera möjliga problem på vägen, testa och förbättra detta kontinuerligt.

Se dessutom till att din webbplats är mobilanpassad och fungerar lika bra oavsett enhet eller webbläsare.

Samla in omdömen och rekommendationer.

Omdömen och rekommendationer bidrar till att öka försäljningen på din webbplats och bygga upp förtroendet hos potentiella kunder. Vem älskar inte att läsa andras åsikter innan man gör ett köp? Hela 82% läser omdömen innan det bestämmer sig för ett köp. Rekommendationer är särskilt viktiga när det gäller B2B-försäljning, där kunderna är mindre benägna att göra impulsköp.

Tjänster som Google Kundrecensioner, Trustpilot eller Reco gör det enkelt att uppmana dina kunder att lämna omdömen. Du kan lägga till en plug-in på din hemsida eller skicka sms eller e-post efter ett genomfört köp.

Det lönar sig även att be om omdömen på dina produktsidor. Detta kan uppmuntra kunderna att tänka på din produkt på ett nytt sätt och överväga den för andra användningsområden och potentiellt leda till ett köp.

Bonus – omdömen är även ett utmärkt sätt att få in feedback på din produkt eller tjänst och köpupplevelsen.

Se över prismodell och erbjud gratis frakt.

Att erbjuda gratis frakt är ett bra sätt att öka försäljningen på din webbplats, men det kan bli dyrt om du inte planerar i förväg. Om du börjar med en begränsad budget kanske det inte är möjligt att erbjuda gratis frakt. I så fall kanske du vill erbjuda en rabatt på frakten, till exempel vid köp över ett visst belopp. Överväg om du kan baka in fraktkostnaden i priset genom en liten höjning av alla priser och på så vis kunna erbjuda fri frakt. Det kan vara värt att testa, ofta ökar både snittorder och konverteringsgrad.

Om du säljer produkter internationellt är det viktigt att ta hänsyn till skatter, tullar och andra avgifter som kan krävas av myndigheterna. Vissa e-handelsplattformar gör det möjligt att skapa och hantera fraktpriser på ett centraliserat sätt. De hjälper dig att skapa flera fraktzoner, beräkna fraktkostnader och visa dem för kunderna under köpprocessen. 

Slutsats

Se till att det är enkelt att handla hos dig, ge kunderna chans att lämna omdömen och överväg fri frakt. Detta är bara några sätt att öka försäljningen på din webbplats, fler tips hittar du under kategorin Öka försäljning.

Vill du ha mer trafik och fler potentiella köpare? Läs mer om hur du kan öka trafiken till din hemsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *