Är du en aspirerande entreprenör? Är du en lokalföretagare som är redo att bredda ditt nätverk genom att skapa en webbshop som kommer att nå massorna? Bra jobbat, men hur ska du lyckas med trafiken till din hemsida?
Trafik idag är ett omdebatterat ämne och många faller i fällorna av att använda olika automatiserade verktyg som kostar multum för att driva trafik till hemsidorna. Dessa automatiserade verktyg driver ofta trafik som är nästintill irrelevant för dig. Du kanske bara säljer i Sverige och har skyhög trafik, men bara från Ryssland och Turkiet, exempelvis.
Att få trafik idag är också knepigare än det var under hemsidornas begynnelse. Idag räcker det inte bara med att få trafiken – man måste också lyckas ha kvar den och dessutom få återkommande besökare. Det är nyckeln till framgång.
Men hur lyckas man då?
Förstå var din trafik kommer ifrån
Det finns två vägar att gå för att öka trafiken på sin hemsida. Den första vägen är gratis. Den inkluderar sökmotoroptimering, skapandet av en blog, marknadsföring via sociala medier och så vidare. Det andra sättet är att betala för sig. Alla vet att en betald annons driver trafik – men det kan också bli väldigt dyrt.
Ju mer organiserad och välinformerad du är om hur du driver trafik, desto bättre resultat kommer du också att få. Det är viktigt att man förstår saker som konverteringsgrad, klickkostnader och mycket mer för att också veta hur man ska mäta sina trafikdrivande initiativ. Hur mäter man dem då?
Det enklaste sättet är att använda sig av Google Analytics och UTM-länkar. UTM-variabler är de som kommer efter ditt domännamn ex: www.svenskadomaner.se/utm_parameter. På så sätt kan du mäta exakt var trafiken kommer ifrån. Säg att Svenska Domäner har en Facebook-kampanj där vi säljer webbhotell till 50% rabatt (som vi faktiskt gör just nu), kan vår landningssida för den kampanjen se ut såhär: www.svenskadomaner.se/facebook_kampanj. Så fort vi får resultat på trafik.com så vet vi att det är på just vår UTM-länk.
Google erbjuder faktiskt ett riktigt bra verktyg för att skapa just UTM-länkar, som du kan hitta här.
Om du placerar annonser för nyckelord på Google, YouTube eller dylikt där du budar på annonsplaceringar, är det smart att lägga till kampanjens huvudord där – separerade av +. Vår ovannämnda kampanj hade t.ex. haft rabatt+webbhotell+hemsidestjänster.
Gör du allt det ovannämnda, så har du koll på var din trafik kommer ifrån. Gör du inte det, så har du ingen grundläggande kunskap om din trafik.
Såhär driver du trafik till din hemsida
Nu när du har fått lite känsla för hur du kan bevaka din trafik och var den kommer ifrån, så kommer vi till den riktiga kakan! Utöver att kunna veta var din trafik kommer ifrån måste du kunna mäta resultaten av dina trafikdrivande initiativ såsom annonsering för att sedan bäst kunna optimera.
Utöver detta, behöver du också använda konverteringspixlar för att effektivt bestämma, specifikt ner till öret, vad en försäljning kostar för dig.
Organiska metoder för att driva trafik
Följande metoder kommer inte att kosta dig en krona. Däremot kommer det att kosta ganska mycket tid, dessutom beror tiden på din erfarenhet med nedanstående metoder. För vissa kommer det att gå snabbt, för andra lite mer långsamt. Vårt tips? Ha tålamod och jobba dig igenom det här – det kan bli skillnaden på en framgångsrik och inte-så-framgångsrik hemsida.
1. Implementera bra sökmotoroptimering
Den största otjänsten du kan göra dig själv idag är att inte förstå SEO. Utforska de olika sätten att göra SEO på så att du är engagerad i rätt sorts trafiklevererande strategier. Kan du SEO så kan du superladda din hemsida och dina resultat. Hitta en ordbok, gå en kurs eller googlea och youtubea dig till att bli ett proffs. Du kan läsa också läsa om 10 saker att tänka på för SEO hos oss.
2. Skriv omättligt innehåll
”Content is king” är ett ordspråk som många av oss har hört idag. Så länge du skapar odödligt och bra innehåll, kommer du att få återkommande besökare. Ju bättre innehåll, desto mer engagerade läsare. I dagens delningssamhälle, kommer de som är engagerade av ditt innehåll att dela det och på så sätt skapa en sorts annonsering på autopilot för din hemsida.
3. Skapa innehåll på YouTube
YouTube är en grym resurs för att driva organisk trafik till din hemsida. För det första, älskar Google YouTube och för det andra är det faktiskt världens näststörsta sökmotor. Det kan alltså vara något stort för din hemsida. Skapa tutorials om du jobbar med tjänster såsom makeup, mode, mat eller dylikt för att skapa ett mervärde. Se också till att länka till ditt innehåll i videons beskrivning.
4. Bli social på Instagram
Instagram är ett otroligt mäktigt verktyg för att bygga ett varumärke. Många vet dock inte hur de ska utnyttja det. Använd likes, kommentera andra som varumärken som du vill associeras med, men även influencers flöden (dagens största annonseringskraft).
5. Var aktiv på LinkedIn’s publiceringsplattform
Dela ditt befintliga innehåll på LinkedIn. Publicera högkvalitativa inlägg och länka tillbaka till innehållet på din sida. Det är viktigt att dra trafiken från det sociala mediet till din hemsida.
6. Använd marknadsföring via e-post
Nå ut till din befintliga kundkrets med uppdateringar, erbjudanden och mycket annat effektivt. För att göra detta behöver du dock en lista att marknadsföra till. Bygg upp denna genom att skapa en lead magnet och skapa en försäljningstratt direkt, om du inte redan gjort det, för att skapa en lista som du kan marknadsföra dina erbjudanden till.
7. Uppdatera utdaterad innehåll på din hemsida
Har du gammalt innehåll på din hemsida som inte riktigt stämmer fortfarande? Skriv inte om det från början, ändra det istället så att det passar och stämmer med ditt varumärke idag. Du fräschar upp det och helt plötsligt kommer det att dra mer trafik pga. ökad relevans.
8. Skapa och dela högkvalitativa infografiker
Clickbaits på bästa möjliga sätt. Det finns många olika sorters lockningar till klick, men snygga infografiker har visats väldigt effektiva. Om du kan bygga en vacker och användbar sådan, kommer du att skapa en automatiserad marknadsföringsmaskin för din hemsida. Se till att anställa en duktig designer för detta – om du inte är en designer själv.
9. Skapa branschspecifika undersökningar
Skapa en undersökning som är relevant till både ditt varumärke och din nisch. Dela den därefter med världen och följ din trafikökning.
10. Mobile first
Ja, ni läste rätt – mobil först. Alltfler surfar via mobilen och det ses nästan som en självklarhet i dagens samhälle att ha en så kallad responsiv hemsida. En responsiv hemsidas innehåll svarar och anpassar sig till storleken på displayen som besökare surfar ifrån. Använd Google’s Page Insights Tool för att se hur mobilvänlig din hemsida är idag.
11. Använd CDN och caching verktyg för webbläsare
Content-Delivery Networks (CDN) är grymt för att sätta igång en hemsidas spridning runtom i världen. CDNer avlastar webbservern avsevärt och kan göra all skillnad i hur snabb din hemsida är. Google och andra sökmotorer är oroliga över hastigheten på din hemsida och innehållet på den. Testa exempel Amazons Cloudfront tillsammans med caching verktyg såsom W3 Total Cache.
Betalda metoder som driver trafik
Såsom i traditionell annonsering, kan man alltid driva trafik genom att betala för sig. Om du har en strikt budget, kan du göra en CPA-deal (Cost Per Acquisiton). Om ditt CPA är tillräckligt högt, kan du enkelt skala dina annonseringsintäkter. Se till att du alltid har verkty så som Facebook och Google tracking pixlar på hemsidan för att mäta dina annonsers effektivitet.
12. Köp annonser genom Facebook
Vill du ha tillgång till det globala nätverket? Då ska du annonsera på plattformar som Facebook. Så länge ditt erbjudande är attraktivt nog, kan du av trafiken skapa konverteringar genom att ha en vacker landningssida. Därefter kan du använda detta marknadsföringsinitiativ för att driva nästan obegränsat med försäljning.
13. Dra nytta av Googles retargeting annonser
Googles retargeting annonser är ett utmärkt sätt att driva trafik på. Det är inte heller vilken trafik som helst. Googles retargeting annonser fokuserar på människor som redan besökt din hemsida men inte köpt något/registrerat sig eller dylikt. Du måste ha en konverteringspixel på plats för att kunna använda detta och det är ett grymt sätt att nå folk som redan besökt din hemsida en gång, genom Googles aggressiva sökmotor kort därefter.
14. Annonsera på Instagram
Instagram har nu en tydlig intäktsstrategi som inkluderar betalda annonser på det sociala nätverket. När man annonserar på Instagram kan man använda sig av specifika målgruppsanpassningar och nå precis den personen man vill. Läs mer om Instagram-annosering här!
15. Samarbeta för betalda giveaways
Att samarbeta med företag som är känna eller har ett inflytande inom din bransch kommer definitivt att lämna spår i form av ökad trafik till din hemsida. Du kommer att behöva ge bort något av ganska stort värde här. Om du har något som du kan ge bort, en produkt eller tjänst, sök efter regionala eller lokala företag som du kan göra ett samarbete med för en giveaway.
16. Indirekt inflytande med influencers
Influencer marketing är idag vad en annons i en papperstidning var på 60-talet – the it thing. Du kan dra nytta av influencers (folk med infytande) på Twitter, Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat och fler andra sociala nätverk. Välj att samarbeta med influencers som är förankrade med din nisch eller i din bransch och kontakta dem. Det kommer inte att vara billigt, men det kan leda till otroligt många nya kunder och ökad försäljning på nolltid.
Nu hoppas vi att du blir ett trafikdrivande proffs! Har du några frågor om ovanstående, får du gärna lämna en kommentar nedan eller följa oss på Facebook för mer information och spännande blogginlägg.
Kanonbra tips, tankar och idéer, särskilt för mig/oss som noviser. Det finns massor att kunna göra till en egentlig kostnad bara av egen tid om man bara är villig att lära sig. Tack!