Ja, du har en snygg hemsida men du har lite till begränsad trafik. Har du tänkt på att sökordsoptimera? För att lyckas med din hemsida idag måste du göra din SEO, eller sökmotoroptimering. Vi lever idag i ett sökande samhälle där allt möjligt Googlas. Vill du vara högst upp i sökresultaten, måste du sökordsoptimera din hemsida.
Sökordsoptimeringen är ett löpande arbete eftersom Googles indexering och uppdateringar sker regelbundet. Det är lite som med sociala medier. Man måste hänga med i svängarna för att vara duktig, helt enkelt. Att sökordsoptimera kostar ingenting förutom din tid. Om du dessutom gör det själv, kan ditt jobb leda till ökad trafik och troligtvis också bättre försäljning, om du har en e-handel. Så vad väntar du på? Här kommer 10 tips och tricks på hur du kan förbättra din SEO för sökmotorer såsom Google, Yahoo och Bing.
1. En grym titel
Titeln står för en stor del av din sökordsoptimering och måste vara både relevant och sökbar för innehållet på hemsidan. Driver du exempelvis ett skjortföretag bör du använda något som ”Köpa skjortor till mannen – Skjortföretagsnamn”.
2. Använd rubriker i dina texter
Mixa huvudtitlar och undertitlar för en smart uppdelning av ditt innehåll. Driver du t.ex. en blogg, bör du använda en huvudrubrik och dela upp resterande innehåll i underrubriker. Mixa gärna sortens underrubriker också. Ju bättre uppdelning och ju mer lättläsligt, desto högre upp kommer du att synas i sökresultaten. I exempelvis, Yoast pluginet för WordPress, ser du detta resultat under sektionen ”Läsbarhet”. När den är grön, är ditt innehåll väl uppdelat och lättläsligt.
3. Använd rena och korta URLer
Sökmotoroptimering inkluderar användandet av logiska och bra URLer. En URL ska berätta om sidan du befinner dig på. Inte vara en gåta. Låt inte din hemsidas URL vara ex. www.dinhemsida/?=ie0127. Byt istället ut den till www.dinhemsida.se/herrskjortor/.
4. En bra meta text kan få sökare att välja just dig
I 160 ord ska du fånga en besökares intresse och berätta varför den ska välja din hemsida och ingen annan. Var kort och koncis i dina formuleringar, men så tydlig och informativ som möjligt. Förr var meta texten mycket viktigare för sökmotoroptimeringen. Den är mindre viktig idag, men den är lång ifrån irrelevant. Exempel på detta ”Köp högkvalitativa skjortor. Sveriges största urval av skjortor. Fraktfri leverans inom 3 dagar till din dörr.”
5. Innehåll: en mix av säljande och relevant innehåll
Många faller i fällan att bara använda säljande text och upprepa det nyckelordet det valt för många gånger. Ett exempel är att skjortföretaget vi nämnde ovan överanvänder just ordet skjorta. Google och andra sökverktyg kommer då att sänka din ranking på grund av just överanvändning. Försök att istället använda ordet skjorta i lagom mängd och därefter använda synonymer och olika böjningar på ordet. Detta gör att du även undviker att bli tjatig för läsaren. En informativ och relevant text är det du ska sikta på.
6. Glöm inte bildtexten
Något väldigt många glömmer, är att döpa bilderna som används på hemsidan. Bilderna har även en så kallad ALT tagg som beskriver vad bilden innehåller. Den får man absolut inte glömma. Skulle vi exempelvis ha en bild på våra herrskjortor skulle taggen vara ”Våra herrskjortor”. Skulle det vara en bild på alla våra slipsar, skulle den istället vara ”Våra slipsar”. En bra bildtext och ALT tagg förbättrar dina sökordspoäng.
7. Mobilanpassa din hemsida
Google är i framkant vad gäller mycket på Internet. De rankar nu därför också sajter som är mobilanpassade högre än de som inte är det. Hemsidor som är mobilanpassade klarar sig bättre på dagens marknad. Speciellt då majoriteten av sök idag händer på en mobil enhet och inte på en dator.
8. Länka externt och internt
Genom att länka till andra företag inom samma bransch, bloggare som kanske har exponerat din produkt eller andra relevanta hemsidor för ditt företag, kan du klättra i sökresultaten. Utöver detta bör du också använda interna länkar. Exempel på interna länkar kan vara, till exempel: ”Visa alla herrskjortor” där HTML-koden blir
<a href=”http://www.dinhemsida.se/herrskjortor/”>Visa alla herrskjortor</a>
9. Duplicera inte innehåll!
Har du mycket text på flera ställen av din hemsida som är likadant? Ta bort det. Skriv om det från grunden. Använd synonymer och andra varianter av innehållet för att inte tappa din ranking i sökresultaten. Det är viktigt att hålla innehållet unikt, även om så i form av synonymer och mindre justeringar. Kopiera inte heller innehåll från andra ställen på Internet utan gör din grej. Ju mer unik och egen, desto bättre sökresultat!
10. Visa din hemsidesstruktur genom en sajtkarta
En sajtkarta är en XML-fil som visar strukturen på din hemsida. Denna bör finnas på alla hemsidor. Det är denna fil som Googles robotar använder för att analysera hemsidan och hitta innehåll.
Nu har vi gått igenom 10 tips på hur du kan förbättra din SEO, samt vad du ska tänka på när du jobbar med ditt innehåll. Det finns mycket att tänka på och självklart är det mycket jobb. Är man i framkant inom SEO och håller sig uppdaterad, har man väldigt mycket att vinna. Det kan vara det billigaste sättet att generera en riktigt bra vinst på – om man har tålamodet att lära sig och blir SEO-proffs.
Det finns även några genvägar. Bland dessa är Yoast, ett WordPress plugin, väldigt högt rankat och lättanvänt. Yoast kommer i en gratisversion och en premiumversion. Testa gratisversionen först för att förstå principerna och uppgradera till Premium när du känner att du vill vässa din SEO ytterligare.
Lycka till!